viernes, 7 de octubre de 2011

Valors als CRAE´s


ELS VALORS


Els valors proposats per a treballar en els centres propis, col·laboradors i d’acollida de la DGAIA són els següents:
  • La llibertat L’educació
  • La convivència La pau
  • El treball El pluralisme
  • L’autonomia El respecte i la dignitat
  • La individualitat La comunicació
  • La justícia i la solidaritat La responsabilitat
  • L’amistat


Des del nostre equip de treball creiem que l’important és el principi rector d’aquesta programació, els valors que creiem que hem d’inculcar en els nostres centres, i el tipus de persona que eduquem quan treballem un valor.
Això és l’essencial. És el que pretenem pactar per a tots els CRAE de la DGAIA. Els valors col·laterals i les estratègies només volen ser una ajuda i una orientació perquè cada centre, a partir del seu Projecte educatiu i de
la pròpia programació anual, defineixi com transmetre aquests valors i trobi la manera de fer-ho.


L’ACTE D’EDUCAR


Hi ha una acció educativa informal, no programada, no volguda explícitament. L’entorn, el medi, per exemple, educa. Els educadors i els centres hem de conèixer l’entorn d’on provenen els nostres menors per tal d’ajudar-los en aquest procés de creixement maduratiu que és l’educació. El mateix educador és un model que des de la convivència i la relació diària educa.
Però per educar cal que hi hagi un acte de la voluntat. És a dir: ha d’haver-hi programació, seqüenciació i procés. Sense això no hi ha acció educativa. Programem des de la intenció explícita de socialitzar i de transmetre la nostra cultura al menor (cultura entesa com a bagatge cultural de passat, present i futur), i poder-lo integrar en la societat. Programem l’educació en valors perquè volem preparar i educar els menors, infants i joves perquè arribin a ser persones responsables, lliures, participatives i autònomes.



Aquest acte educatiu i intencionat de transmetre valors no es fa des de la imposició, sinó mitjançant la proposició i el mestratge. Eduquem quan proposem i desvetllem en els nostres nois i noies la capacitat d’elecció.
L’equip educatiu com a tal també és un model de relacions positives. Eduquem individualment però també com a grup. Com a equip, creem un ambient educatiu.


L’EDUCADOR COM A TÈCNIC


Un educador d’un CRAE ha de ser una persona que sigui professionalment competent. És a dir: ser capaç de treballar en equip assumint activament els seus acords; ser empàtica, és a dir, saber-se posar en el lloc de l’altre, sigui infant, adolescent o educador; coherent en les seves accions i disciplinada amb si mateixa; crítica, analítica, implicada en l’acció educativa dels menors i en la marxa del centre; motivada per la formació permanent i actualitzada; que estimi la seva feina, que cregui en ella; dinàmica, que va a la recerca d’alternatives, propostes, recursos i estratègies; una persona del seu temps, actualitzada.


LA PERSONA EDUCADORA COM A MODEL DE RELACIÓ


El nostre Projecte educatiu marc parla del «mestratge» de l’educador. «Cal que tots els educadors siguin molt conscients d’aquesta realitat per tal que en tot moment la seva actuació davant els menors els ajudi a aconseguir els objectius proposats.»
Amb les nostres actuacions transmetem una manera de ser, de viure i d’actuar. La persona educadora és un recurs i un referent, en l’educació dels valors, per si mateixa. Ajuda l’infant a identificar-se amb uns valors, li ofereix «les eines necessàries per elaborar el seu propi sistema de valors», l’ajuda a expressar-se en les seves vivències, les seves opcions i els seus criteris i valors.




PRINCIPI: preparar i educar els infants i adolescents perquè arribin a ser persones responsables, lliures, participatives, autònomes i
respectuoses amb la diferència.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Agradecemos los comentarios, Agraïm els comentaris.