Les raons d´una educació en valors
Les raons d´una Educació en valors
ciència, la tecnologia, l´art, la literatura sense educació? No em sembla gaire
prudent deixar en mans de la inèrcia i de l´espontaneïtat de la gent el futur
de la democràcia. Si de debò estem convençuts que aquest sistema és el que
millor defensa la llibertat, la igualtat i la dignitat humanes, és el nostre
deure assegurar-lo i consolidar-lo a través de l'educació, l´únic instrument
civilitzat, és a dir, creat específicament per a aquesta funció, que disposem
per generar pautes de conducta i de sensibilitat a favor del diàleg i la
tolerància, de respecte envers qui és diferent i estrany entre els nostres
joves. Trobo, tanmateix, i aquesta és la gran pega de l'assignatura, que
existeix una descomunal asimetria entre els seus objectius excessivament
ambiciosos i el nombre escàs d´hores que es poden dedicar a l'Educació en
valors. Reduïda a una hora setmanal a 3r i a 4t d´ESO , (tres hores cada
trimestre a 3r d´ESO i 4t d´ESO en el nostre Centre), 2 hores setmanals a 1r de
Batxillerat (tot i que no tot el contingut de l´assignatura és pròpiament
d´Educació en valors), el tractament dels temes que integren el programa només
podrà ser superficial o caldrà renunciar a plantejar algun tema del programa.
D´altra banda, l´actitud dels alumnes davant de l´assignatura no podrà ser molt
diferent que la que alumnes de tota la vida han mantingut amb aquelles
assignatures titllades de “maries”. Les assignatures que integren el projecte
d'Educació en valors poden generar gran frustració per la gran desproporció
entre objectius i mitjans que ens proposen per assolir-los. Però no podem caure
en la desesperació i el pessimisme. Tot i reconeixent les deficiències
estructurals amb les que neix, la meva esperança perquè l´esperit de l'Educació
en valors no decaigui està salvaguardada en la fe dipositada per les
administracions i alguns sectors del professorat en la sacrosanta
transversalitat i en les competències bàsiques que consagra la LOE.
Manuel Villar Pujol
Punt 5.1
La verificació de les necessitats
educatives en el context escolar, en quant a valors, son patents de mà de
diferents autors. Avui en dia es treballen els valors a les escoles de
manera transversal, el què suposa un complement vital i necessari, però potser
no suficient.
Ara mes que mai en el context educatiu hi ha una carencia de parts vitals de l'educació integral de les persones, els valors queden en últim terme dins les necessitats educatives. Un plantejament que hauriem de tenir en compte, doncs representa una part important, imprecindiple per viure en un entorn social adaptat i per nosaltres mateixos.
La reflexió es part de la nostra resonsabilitat.....
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Agradecemos los comentarios, Agraïm els comentaris.